Vill du välja smart vid julbordet?

Julbordstips för ditt hjärta

Julbordet

Julbordet ska vara en stor njutning utan dåligt samvete! Läs tipsen nedan så kan du äta gott, njuta och må bra under hela julen!

Du kan äta allt, men inte alltid!

Visst ska vi unna oss! Men att vara lite matsmart skadar varken njutning eller social samvaro.

Du tänker kanske att det är ju bara jul en gång om året; och så är det ju! Men fundera på hur lång din jul är! Äter du julbord på julafton och en festmåltid på nyårsafton och alla övriga dagar är dagar med bra balans i vad, när och hur mycket du äter så är julbordet absolut ingen hälsofara för dig!

Men för de flesta av oss börjar julen redan vid första advent med julfika, lussebullar och pepparkakor och gärna lite glögg. Julborden kanske radar upp sig inför julen, för många blir det kanske både två och tre julbord i advent. Lite extra godis och julkakor blir det kanske också före julhelgen. När juldagarna sedan kommer dignar julbordet med massor av läckerheter och sötsaker. Därefter blir det nyår även det med väl tilltagen mat och dryck.

Här får du några enkla tips som får julbordet att bli bra för hjärtat utan att inskränka på njutning:

Grönsaker på julbordet
  1. Se alla rätter som smakprov – du kommer garanterat att bli mätt ändå!
  2. Om du ska gå på flera julbord så måste du inte smaka på allt vid varje julbord – du kan välja en del ena gången och andra saker vid ett annat julbord.
  3. Ät långsamt så du hinner prata och vara social.
  4. Det brukar finnas många grönsaker på ett julbord. Det brukar bli väldigt fräscht. Om du har problem med blodsockret kan grönsaker hjälpa till att hålla det i schack. Dessutom mår blodtrycket och hela du bra av mycket grönsaker. 
  5. Fet fisk som lax och sill är superbra
  6. Ta det lite lugnt med feta såser
  7. Helt kött som t ex skinka eller kalkon kan bli magert – mycket av fettet i helt kött kan man ta bort då blir det magert! Var ändå lite återhållsam med skinkan om du har högt blodtryck eftersom den innehåller en del salt.
  8. Korvar och charkprodukter är ofta både feta och salta, men glädjande nog väldigt smakrika. Så det räcker oftast med att ta lite och ändå få en fantastisk smakupplevelse.
  9. Samma gäller för ost – ta lite och njut!

Drycker på julbordet

Drycker på julbordet

Vill du dricka smart i jul? Den energi i form av socker du får i dig via drycker reglerar inte kroppen på samma sätt som det socker som du tuggar i dig. Det innebär att du kommer att få i dig mer energi än du behöver om du dricker söta drycker. Så även här gäller måttlighet! Dricker du ett par glas julmust till julbordet är det ingen fara. Men blir det många julbord och kanske både öl, vin, julmust och glögg under hela advent, jul och nyår så är det dags att tänka till:

  1. Kan du dra ner på mängden? Drick hälften och njut dubbelt!
  2. Kan du ta varannan vatten? Kolsyrat vatten med lite citron släcker törsten och är väldigt fräscht.
  3. Har du svårt att dra ner på mängden kan kanske light vara ett alternativ?

Efterrätter och gottebord på julbordet

Frukt och nötter på julbordet
  1. Ät det som du tycker ger verklig smakupplevelse! Ta lite och njut! Det är smaken och inte mängden som är viktig!
  2. Julens gottebord kan ju digna av både sockerchocker och det som är riktigt bra. Välj gärna nötter – de ger både bra fett och mineraler som är bra för ditt hjärta. Självklart inte bra att överdriva mängden ändå eftersom de innehåller mycket energi. Men få äter sig överviktiga på nötter däremot kan saltade nötter göra att blodtrycket ökar.
  3. Torkad frukt är bättre än kola och skumtomtar. Ja de är söta, men samtidigt ger de näring och mättnad, därför kan kroppen lättare reglera mängden.
  4. Färsk frukt är jättebra! En clementin till glöggen i stället för pepparkakor kan kanske vara ett alternativ?

Vi på Kåsessons önskar dig en riktig God Jul och ett Gott Nytt År!

Tomte dansar i snön

Vi ses i januari!

Vill du få fler tips från oss så skriv in dig på vårt nyhetsbrev! Klicka här >>>

PS. En julklapp till dig själv eller någon du är rädd om – Här hittar du recept som är bra för ditt hjärta, utbildningar för dig som har högt blodtryck eller är överviktig och vill få en hälsosammare livsstil!

Klicka här >>> för att läsa mer!

Detta inlägg har 2 kommentarer

  1. Bibbi

    Hej Maria,
    Tack för dina kloka och balanserade tips!
    Vi önskar dig och Per riktigt fina Helgdagar framöver!
    Bibbi & Sven

    1. Maria Åkesson

      Tack Bibbi! Vi önskar er detsamma!

Lämna ett svar